نوشیدن فقط دو نوشابه ی رژیمی در روز، خطر ابتلا به دیابت را دو برابر افزایش می دهد

با توجه به اعتقاد عمومی در مورد سالم تر بودن محصولات رژیمی، بسیاری از مردم متقاعد شده اند که نوشابه های قندی را با نوشابه های رژیمی جایگزین کنند. اما آیا این نوشابه ها از نوشابه های حاوی شکر برای سلامتی افراد بهترند ؟ جواب این سوال منفی است. محققان همچنان در حال یافتن شواهدی برای نشان دادن مضرات نوشیدنی های شیرین شده با قندهای مصنوعی هستند.در واقع، برخی از محققان معتقدند که نوشابه های رژیمی واقعا بدتر از نوشیدنی های قندی همتای خود می باشند.
مطالعه ی جدید محققان سوئدی، نشان داد که حتی مصرف دو قوطی نوشابه ی رژیمی در روز می تواند خطر ابتلا به دیابت را دو برابر کند.محققان همچنین معتقدند که جایگزین های شکر ممکن است در جمعیت و ترکیب باکتریهای روده تغییراتی ایجاد کنند که یکی از عوامل مهم برای این بیماری می باشد.
تیم تحقیقاتی موسسه کارولینسکا در سوئد، 2874 بزرگسال را که به آنها توصیه شده بود میزان مصرف نوشیدنی خود را برای یک سال ثبت کنند، مورد مطالعه قرار داد. محققان دریافتند که مصرف دو نوشیدنی در روز منجر به دو برابر شدن خطر ابتلا به دیابت می شود.این سطح خطر شامل هر دو نوشیدنی حاوی قند و جایگزین های شکر بود.
با این حال، موضوع تکان دهنده این بود که احتمال ابتلا به دیابت برای کسانی که پنج قوطی یا بیشتر نوشیدنی شیرین شده با شکر مصنوعی را در روز مصرف می کردند، 4.5 برابر بیشتر است.دانشمندان متوجه شدند که جایگزین های شکر تقریبا به همان اندازه ی شکر واقعی مضر هستند. بر اساس یافته های آنها که در مجله اروپایی Endocrinology منتشر شده است، هر 200 میلی لیتر نوشیدنی شیرین شده با شکر، خطر ابتلا به بیماری دیابت را 21 درصد و هر 200 میلی لیتر نوشیدنی شیرین شده با شکر مصنوعی، خطر ابتلا به این بیماری را به میزان 18 درصد افزایش می دهد، که تفاوت آنها فقط 3 درصد است!
محقق اصلی این تحقیق، Josefin Lofvenborg، در مورد چندین مکانیسم مختلف را که از طریق آن ممکن است شیرین کننده های مصنوعی باعث تقویت اثرات بیماریزایی شوند، صحبت نمود.او اشاره کرد که جایگزین های شکر ممکن است در واقع باعث افزایش اشتها شوند، و پس از آن، منجر به افزایش وزن گردند.او همچنین اشاره کرد که آنها ممکن است واکنش های شیمیایی را در بافت چربی و با باکتری ها روده ایجاد کنند.
بر اساس تحقیقی نه چندان قدیمی، یک گروه از دانشمندان دریافتند که این مواد شیمیایی در واقع می توانند باکتری های روده ای که مسئول متابولیسم هستند را تحت تاثیر قرار دهند.در حقیقت استفاده از شیرین کننده های مصنوعی ممکن است سبب تغییر جمعیت های باکتریایی روده شده و منجر به کاهش تحمل گلوکز شود. این تحقیق نشان داد که شیرین کننده های مصنوعی، جمعیت هایی از باکتری های روده ای را افزایش می دهند که در استخراج انرژی از غذایی که ما مصرف می کنیم و تبدیل آن به چربی، کارآیی بیشتری دارند.
محققان معتقدند شیرین کننده های مصنوعی می توانند نقش مهمی در شروع چاقی و بیماری ها، حداقل در برخی افراد بازی کنند. بهمین علت محققان تصمیم گرفتند تا این موضوع را با آزمایش بر روی افراد لاغر و سالم که معمولا از جایگزین های شکر استفاده نمی کردند، بررسی کنند.برای مدت پنج روز از این افراد خواسته شد تا حداکثر مقدار مجازی که سازمان غذا و داروی آمریکا برای مصرف ساخارین تعیین نموده است را مصرف کنند.از میان هفت فرد شرکت کننده در این مطالعه، در چهار نفر کاهش تحمل گلوکز و تغییرات ناگهانی در میکروبیوم روده گزارش شد و این تغییرات در کمتر از یک هفته اتفاق افتاد؛ تصور کنید که مصرف این شیرین کننده ها در طول عمر چه اثراتی می تواند داشته باشد. جمعیت باکتری طبیعی روده درسه شرکت کننده ی دیگر که میزان تحمل آنها نسبت به گلوکز تغییری نکرده بود، همچنان حفظ شده بود.
در حالی که این یافته ها ذاتا قطعی نیستند، اما آنها قطعا نشان می دهند که برخی افراد نسبت به سایرین به اثرات منفی جایگزین های شکر حساس ترند و این یافته ها قطعا نشان می دهد که تحقیقات بیشتری باید در این زمینه انجام شود.
در گزارش این تحقیق آمده است: "شیرین کننده های مصنوعی" ممکن است به طور مستقیم به افزایش اپیدمی چاقی و دیابت کمک کنند در حالی که خودشان با هدف مقابله با این بحران تولید شده بودند.

منبع:

https://www.naturalnews.com/055776_artificial_sweeteners_diabetes_obesity.html